/Zeevracht
Zeevracht2018-10-09T20:16:21+00:00

Zeevracht

Wereldwijd verschepen binnen een wereldwijd netwerk van agenten.

Vraag direct de laagste prijs op

Zeevracht

De vervoer mogelijkheden overzee zijn gigantisch en nog altijd is zeevracht een onmisbare modaliteit in het vervoer van goederen wereldwijd. Met steeds maar groter wordende schepen en het samengaan van rederijen in allianties, verandert er ook in deze branche veel in korte tijd.
Sommige bestemmingen en routes zijn heel stabiel in vrachtaanbod waardoor rederijen in staat zijn de capaciteit goed te laten aansluiten. Zeevrachttarieven zijn dan doorgaans stabiel.

Zeevracht colvanFluctuerende zeevrachttarieven

Vrachtaanbod vanuit het Verre Oosten daarentegen is veel grilliger. Het inzetten van de juiste capaciteit door rederijen is op dit vaargebied veel gecompliceerder. In een periode van minder ladingaanbod halen rederijen schepen uit de vaart. Er ontstaan zogenaamde “blanc sailings” en de lading wordt op andere schepen afgevoerd.

Het gevolg van deze grillige markt is wel dat zeevrachttarieven het hele jaar door fluctueren. Dit soort maatregelen worden vaak pas op het laatste moment gepubliceerd door rederijen en leidt nogal eens tot frustraties. Daar waar mogelijk zal Colvan International Forwarding steeds pro-actief op zoek gaan naar oplossingen en de klant alternatieven aanbieden.

Concurrerende zeevrachttarieven

Het gevolg van deze grillige markt is wel dat zeevrachttarieven het hele jaar door fluctueren.
Rederijen die onderdeel zijn van een alliantie varen samen op dezelfde schepen. Het is niet zo dat dezelfde tarieven worden gehanteerd. De onafhankelijke zeevracht expediteur beoordeelt zelf met welke rederij hij goede afspraken kan maken, en zal zich niet verplicht voelen om rederijen te gebruiken die geen marktconforme tarieven hanteren.
Colvan International Forwarding heeft zich als doel gesteld om prioriteit te geven aan het aanbieden van concurrerende zeevrachttarieven. De klant wil wel dat het goed geregeld wordt, maar betaalt toch het liefst de laagste prijs.

Direct een offerte aanvragen

Transport

Voorafgaand of aansluitend op het vervoer over zee verzorgen wij ook het transport over land.

Douane afhandeling

Voorafgaand en aansluitend op het vervoer over zee verzorgen wij ook het doen van douane aangiften.

Veelgestelde vragen over zeevracht

Wat is een Bill of Lading?2018-10-03T12:46:35+00:00

De Bill of Lading is een officieel document die in beginsel de eigenaar van de lading aangeeft. Op de Bill of Lading staat aangegeven waar de lading uit bestaat, van en naar welke haven er verscheept wordt, en wie de afzender en ontvanger is. Degene die de Bill of Lading in zijn bezit heeft kan beschikken over de lading. Om misbruik te voorkomen dient de  originele Bill of Lading door zowel de afzender als de ontvanger te zijn geendosseerd. De rederij zal de lading niet vrijgeven wanneer de Bill of Lading onvoldoende is geendosseerd. Naast de originele Bill of Lading wordt er steeds meer gewerkt met Waybills. Hierbij is slechts een kopie van de Bill of Lading voldoende om de lading in ontvangst te nemen.

Ook is het mogelijk om de originele Bill of Lading in de haven van vertrek terug te geven aan de rederij met het verzoek om de lading vrij te stellen in de haven van aankomst. In dit geval wordt de originele Bill of Lading voorzien met de opdruk “Telex Release ( Express Bill of Lading)” en geeft de rederij intern akkoord om de lading vrij te geven aan de geadresseerde op de Bill of Lading.

Colvan adviseert u graag om de juiste keuze te maken.

Is er altijd een originele Bill of Lading nodig?2018-10-03T12:48:37+00:00

Dat is niet noodzakelijk. Wanneer er voldoende vertrouwen is tussen afzender en ontvanger is het zelfs aan te raden om gebruik te maken van Waybills of om te werken met Telex Release.

Wanneer er een Letter of Credit door de bank is afgegeven, wordt er meestal wel geëist dat er een originele Bill of Lading wordt opgesteld.

In die gevallen wordt er door de bank ook instructies gegeven hoe de Bill of Lading moet worden opgesteld. De originele Bill of Lading zal dan ook eerst in concept (Draft) ter goedkeuring aan de bank moeten worden aangeboden.

Kan ik zelf de aankomst van een boot in de gaten houden?2018-09-18T11:36:15+00:00

De afhandelende terminals in Rotterdam hebben een website waarop de aankomsten van boten worden bijgehouden. Hierop is steeds beter te zien of de boot al binnen is, of hij al in lossing ligt en of de container al van boord is. Het is aan te raden een container pas voor transport te plannen als hij definitief van boord is en is vrij gegeven door de douane. Dit om tevergeefse ritten en wachttijden te voorkomen.

Waarom fluctueren zeevrachttarieven?2018-09-18T11:36:06+00:00

Hier is de marktwerking, het spel van vraag en aanbod, in heel zijn hoedanigheid aanwezig. Rederijen proberen de capaciteit van de schepen precies te laten aansluiten bij het lading aanbod. Voor sommige bestemmingen en aflaadhavens lukt dat goed, maar er valt nooit te voorspellen hoe groot het ladingaanbod precies zal zijn.

Met name de import vanuit het Verre Oosten is grillig.

Gaat zeevracht over volume of over gewicht?2018-09-18T11:35:55+00:00

Bij LCL betaal je per cbm of per 1000 kgs (ton). Dat wat voor de groupeur het meest oplevert. Bij FCL betaal je een vaste prijs per container. Er moet wel rekening gehouden worden met maximale gewichten. De container moet ook nog over de weg worden vervoerd en moet zonder problemen op- en af worden gezet.

Direct meer informatie?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Colvan Export
Deze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover leest u in ons Privacy Statement Ok