var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-32123775-31']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();
/LCL
LCL2018-10-11T08:18:28+00:00

LCL

Less Container Loads

Vraag direct de laagste prijs op

LCL (Less Container Loads)

LCL staat voor Less Container Loads. Deze optie kunt u gebruiken als uw lading in volume of gewicht niet voldoende is om een eigen container te vullen.

Colvan International Forwarding werkt samen met bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het samenladen van goederen in groupagecontainers. Ook hier worden door aanbieders verschillende tarieven gehanteerd en is het van belang onder welke leveringsconditie ( Incoterms ) er wordt geboekt.

Zeevracht colvan Voorbeeld : Import vanuit India, door uw leverancier LCL geboekt onder CIF Rotterdam condities, lijkt een goede deal totdat de groupage container gelost is in de Rotterdamse haven.

Wat is het omslagpunt LCL/FCL?

Tot ongeveer 15 cbm is het meestal goedkoper om LCL te boeken. Boven het volume van ongeveer 15 cbm is het veelal interessanter om FCL te boeken. Per bestemming of aflaadhaven zal het omslagpunt kunnen variëren.

Colvan rekent u graag voor waar het omslagpunt LCL/FCL ligt, wat het hele LCL-traject gaat kosten en hoe u onaangename verrassingen kunt voorkomen.

Direct een offerte aanvragen

Transport

Voorafgaand of aansluitend op het vervoer over zee verzorgen wij ook het transport over land.

Douane afhandeling

Voorafgaand en aansluitend op het vervoer over zee verzorgen wij ook het doen van douane aangiften.

Wat is een Bill of Lading?2018-10-03T12:46:35+00:00

De Bill of Lading is een officieel document die in beginsel de eigenaar van de lading aangeeft. Op de Bill of Lading staat aangegeven waar de lading uit bestaat, van en naar welke haven er verscheept wordt, en wie de afzender en ontvanger is. Degene die de Bill of Lading in zijn bezit heeft kan beschikken over de lading. Om misbruik te voorkomen dient de  originele Bill of Lading door zowel de afzender als de ontvanger te zijn geendosseerd. De rederij zal de lading niet vrijgeven wanneer de Bill of Lading onvoldoende is geendosseerd. Naast de originele Bill of Lading wordt er steeds meer gewerkt met Waybills. Hierbij is slechts een kopie van de Bill of Lading voldoende om de lading in ontvangst te nemen.

Ook is het mogelijk om de originele Bill of Lading in de haven van vertrek terug te geven aan de rederij met het verzoek om de lading vrij te stellen in de haven van aankomst. In dit geval wordt de originele Bill of Lading voorzien met de opdruk “Telex Release ( Express Bill of Lading)” en geeft de rederij intern akkoord om de lading vrij te geven aan de geadresseerde op de Bill of Lading.

Colvan adviseert u graag om de juiste keuze te maken.

Is er altijd een originele Bill of Lading nodig?2018-10-03T12:48:37+00:00

Dat is niet noodzakelijk. Wanneer er voldoende vertrouwen is tussen afzender en ontvanger is het zelfs aan te raden om gebruik te maken van Waybills of om te werken met Telex Release.

Wanneer er een Letter of Credit door de bank is afgegeven, wordt er meestal wel geëist dat er een originele Bill of Lading wordt opgesteld.

In die gevallen wordt er door de bank ook instructies gegeven hoe de Bill of Lading moet worden opgesteld. De originele Bill of Lading zal dan ook eerst in concept (Draft) ter goedkeuring aan de bank moeten worden aangeboden.

Kan ik zelf de aankomst van een boot in de gaten houden?2018-09-18T11:36:15+00:00

De afhandelende terminals in Rotterdam hebben een website waarop de aankomsten van boten worden bijgehouden. Hierop is steeds beter te zien of de boot al binnen is, of hij al in lossing ligt en of de container al van boord is. Het is aan te raden een container pas voor transport te plannen als hij definitief van boord is en is vrij gegeven door de douane. Dit om tevergeefse ritten en wachttijden te voorkomen.

Waarom fluctueren zeevrachttarieven?2018-09-18T11:36:06+00:00

Hier is de marktwerking, het spel van vraag en aanbod, in heel zijn hoedanigheid aanwezig. Rederijen proberen de capaciteit van de schepen precies te laten aansluiten bij het lading aanbod. Voor sommige bestemmingen en aflaadhavens lukt dat goed, maar er valt nooit te voorspellen hoe groot het ladingaanbod precies zal zijn.

Met name de import vanuit het Verre Oosten is grillig.

Gaat zeevracht over volume of over gewicht?2018-09-18T11:35:55+00:00

Bij LCL betaal je per cbm of per 1000 kgs (ton). Dat wat voor de groupeur het meest oplevert. Bij FCL betaal je een vaste prijs per container. Er moet wel rekening gehouden worden met maximale gewichten. De container moet ook nog over de weg worden vervoerd en moet zonder problemen op- en af worden gezet.

Direct meer informatie?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Colvan Export
Deze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover leest u in ons Privacy Statement Ok