var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-32123775-31']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();
/Breakbulk
Breakbulk2018-10-09T20:17:51+00:00

Breakbulk

De oplossing voor lading die niet in een container past

Vraag direct de laagste prijs op

Breakbulk

Past uw lading niet in een container en is het ook te groot voor special equipment zoals open-top containers of flatracks, dan is conventioneel verschepen een optie. Lading wordt in het ruim van het schip geladen en zo nodig vastgezet.

Afwijkende maten en gewichten brengen vaak ook restricties met zich mee. Tijdens de zeereis zelf, maar veelal ook in het voor- en na traject. Het organiseren van deze verschepingen vereist veel aandacht en begeleiding. Aan alles moet worden gedacht om het transport zo vloeiend mogelijk te laten verlopen.

Ervaring met breakbulk

Ervaring en de nodige creativiteit van de betrokken expediteur is dan van groot belang.
Colvan heeft die ervaring en denkt graag in creatieve oplossingen.

Zeevracht colvan

Direct een offerte aanvragen

Transport

Voorafgaand of aansluitend op het vervoer over zee verzorgen wij ook het transport over land.

Douane afhandeling

Voorafgaand en aansluitend op het vervoer over zee verzorgen wij ook het doen van douane aangiften.

Wat is een Bill of Lading?2018-10-03T12:46:35+00:00

De Bill of Lading is een officieel document die in beginsel de eigenaar van de lading aangeeft. Op de Bill of Lading staat aangegeven waar de lading uit bestaat, van en naar welke haven er verscheept wordt, en wie de afzender en ontvanger is. Degene die de Bill of Lading in zijn bezit heeft kan beschikken over de lading. Om misbruik te voorkomen dient de  originele Bill of Lading door zowel de afzender als de ontvanger te zijn geendosseerd. De rederij zal de lading niet vrijgeven wanneer de Bill of Lading onvoldoende is geendosseerd. Naast de originele Bill of Lading wordt er steeds meer gewerkt met Waybills. Hierbij is slechts een kopie van de Bill of Lading voldoende om de lading in ontvangst te nemen.

Ook is het mogelijk om de originele Bill of Lading in de haven van vertrek terug te geven aan de rederij met het verzoek om de lading vrij te stellen in de haven van aankomst. In dit geval wordt de originele Bill of Lading voorzien met de opdruk “Telex Release ( Express Bill of Lading)” en geeft de rederij intern akkoord om de lading vrij te geven aan de geadresseerde op de Bill of Lading.

Colvan adviseert u graag om de juiste keuze te maken.

Is er altijd een originele Bill of Lading nodig?2018-10-03T12:48:37+00:00

Dat is niet noodzakelijk. Wanneer er voldoende vertrouwen is tussen afzender en ontvanger is het zelfs aan te raden om gebruik te maken van Waybills of om te werken met Telex Release.

Wanneer er een Letter of Credit door de bank is afgegeven, wordt er meestal wel geëist dat er een originele Bill of Lading wordt opgesteld.

In die gevallen wordt er door de bank ook instructies gegeven hoe de Bill of Lading moet worden opgesteld. De originele Bill of Lading zal dan ook eerst in concept (Draft) ter goedkeuring aan de bank moeten worden aangeboden.

Kan ik zelf de aankomst van een boot in de gaten houden?2018-09-18T11:36:15+00:00

De afhandelende terminals in Rotterdam hebben een website waarop de aankomsten van boten worden bijgehouden. Hierop is steeds beter te zien of de boot al binnen is, of hij al in lossing ligt en of de container al van boord is. Het is aan te raden een container pas voor transport te plannen als hij definitief van boord is en is vrij gegeven door de douane. Dit om tevergeefse ritten en wachttijden te voorkomen.

Waarom fluctueren zeevrachttarieven?2018-09-18T11:36:06+00:00

Hier is de marktwerking, het spel van vraag en aanbod, in heel zijn hoedanigheid aanwezig. Rederijen proberen de capaciteit van de schepen precies te laten aansluiten bij het lading aanbod. Voor sommige bestemmingen en aflaadhavens lukt dat goed, maar er valt nooit te voorspellen hoe groot het ladingaanbod precies zal zijn.

Met name de import vanuit het Verre Oosten is grillig.

Gaat zeevracht over volume of over gewicht?2018-09-18T11:35:55+00:00

Bij LCL betaal je per cbm of per 1000 kgs (ton). Dat wat voor de groupeur het meest oplevert. Bij FCL betaal je een vaste prijs per container. Er moet wel rekening gehouden worden met maximale gewichten. De container moet ook nog over de weg worden vervoerd en moet zonder problemen op- en af worden gezet.

Direct meer informatie?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Colvan Export
Deze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover leest u in ons Privacy Statement Ok